paraskevi.blogg.se

Löpning: Interval träning

Publicerad 2016-10-22 19:34:00 i Allmänt,

 
Idag tränade jag intervaller i form av löpning i gymmet. Med intervallträning menas upprepning av högintensiva konditionsinsatser med vila emellan.
Jag sprang fort en 5min sträcka, sedan tog jag 3min vilopaus, och därefter  sprang jag fort igen.
Intervallträning kan utökas från det tempo man börjar få mjölksyra. Man lägger in pauser då och då för att öka den tid man totalt sett tränar högintensivt.
Intervaller förbättrar min syreupptagning, löpstyrka och snabbhet
 
Aeroba intervaller alltså långa intervaller innebär att man springer några minuter med några minuters aktiv vila emellan. Med aktiv vila menar man t ex lätt jogging, inte att stå still. Intensiteten är aerob högintensiv, det vill säga 80 - 95% av maxpulsen.

 

Sträcka  5 min
Aktiv vila:  3 minuter
Omgångar:  6 st
Arbetsperiod:   48 minuter
   

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela