paraskevi.blogg.se

Utvärdering an min Träningsplanering

Publicerad 2016-12-10 21:27:52 i Allmänt,

Under 10 veckor har jag genomförd en träningsplanering som jag skrev på min första inlägg. Det var väldigt svårt att följa planeringen exakt därför har gjort några ändringar och ibland ändrat aktivitet för att den ska anpassas på min vardag. Det var så att alltid innan jag utförde nån slags av aktivitetet värmde jag upp mig för att undvika skador och förbereda kroppen för inkommande träningspass och som avslutning så stretcade jag mig alltid.
Generellt var inte svårt att följa en träningsplanering, då att träna är en nödvändigt sak för mig.  Generelt gäller det att fysisk aktivitet hjälper både till fysisk och psykisk hälsa och det förstår jag på mig direkt där utan tränings på min vardag får jag dåligt resultat och prestation i skolan, får mer stress och kan inte koncentrera mig. Jag känner mig lyckligt och glad när jag tränar. Detta arbete var väldigt roligt  och intressant, då jag fick analysera mina övningar och aktivitets typ och gå djupare i övningen. Jag fick skriva om mina tidigare kunskaper inom träningslära så som musklarna i människo kroppen, vattens funktioner, koordination, aerob och anaerob träning osv. Jag lärde mig inget speciellt nytt, det blev mer som en repetinion och sammanfattning av mina tidigare kunskaper inom träningslära, alltså som ett slutprov. Jag tyckte om denna arbete så mycket att jag kommer fortsätta med en träningsplanering därefter. Med planeringen var det enklare att mina mål, det klart att förutom en bra träningsplanering så behövs det också disciplin, motivation och vilja. Tre av mina mål har nåts, där jag har utvecklat min kondition och har utvecklat mig på danssen och har blivit lite starkare än jag var när jag började med planeringen. Det som har inte ändrats är min kroppsform, där kosten spelar ett stort roll. Min kost är inte så hälsosam där jag älskar att äta ohälsosamma snacks som choklad, chips och godis. Det som jag tycker jag måste ändra för att nå min fjärde mål att ha en bra vältränad kropp är att ändra min kost till mer hälsosam. Det kommer jag jobba efter jullovet, där på jullovet finns det så många goda snacks att äta där jag kan inte undvika att göra det.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela