paraskevi.blogg.se

Simning: Aerob träning

Publicerad 2016-12-06 16:59:00 i Allmänt,

Man behöver inte vänta på sommaren för att börja simma, där Stockholm är full av simhallar. Simning tränar hela kroppen generellt utan att anstränga så mycket på ben där överkroppen gör det mesta. Jag valde denna träning eftersom simning är inte bara en väldigt bra motion för kroppen där jag kan träna min kondition och träna ett mängt muskler samtidigt. Kontakten som man har med vattnet (även om det har klor) i, gör oss att må psykisk bättre, vi slappnar av och man tar bort stressen.
Simning är en av de bästa aeroba träningarna. Kroppen har förmåga att arbeta med en relativt hög intensitet under lång tid, då energiförbrukningen sker med tillgång på syre. Denna uthållighet är det vi kallar kondition och som är mycket viktigt för atleter. Den ökar alltså kroppens maximala aeroba kapacitet. Det som händer med min kropp är alltså att jag utvecklar min kropps förmåga att förbruka syre under maximalt arbete. Ju mer syre jag kan konsumera, desto mer kommer jag att klara av att prestera i både intensitet och längd av arbetet.
Processen skapas genom att använda sig av både fett och kolhydrater, styrkan av arbetet man utför bestämmer i vilken grad använder man var energikälla. Kolhydrater bryts ned snabbare till energi jämfört med fett. Men fett har mer energi än kolhydrater. Proteiner används bara om det är brist på de andra näringsämnena. Något som brukar hända till personer som bantar kraftig och det leder till muskelförlust, något som jag inte eftersträvar.


Det finns olika typer och övningar för simning, det som jag tränade var följande:

 Ryggsim
Den är baserat på en roterande rörelse i händer och fötter, medan kroppen är liggande på rygg, med ryggen mot vattenytan. Huvudet är över vatten ytan som gör övningen inte så speciellt svårt för mig. Musklerna som är aktiva under denna rörelse är: musklerna i axlarna, de sneda magmusklerna, quadriceps, hamstrings och gluteus.

Den främre
Den är lik rörelsen som grodor gör där kroppen är under vatten ytan. De aktiva musklerna armmusklerna i ryggen, ryggmuskler, bröstmusklerna, det adduktorer, fyrhjulingar, abs och glutes.

Fjärilen
Fjärilen försökte jag göra, men det var ganska svårt att fixa rörelsen. Det är en kombination av händer med skakning ben och midjan som gör det jätte väldigt komplicerad. Man tränar främst musklerna i ryggen och bröstet, buken och låg rygg

Fri simning

Det genomför man genom att kroppen är parallellt med botten. Rörelsen vilar i händer och fötter, medan kroppen är lätt vridning. Huvudet är under vattnet och man

 

Slår regelbundet sidled för att få andas in genom munnen.
Det utövar hela kroppen, men framför allt musklerna i ryggen (ryggen), axlar, abs, quadriceps och hamstrings.

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela